14.5 C
Girona, ES

L’Agenda 2030 i els ODS: un full de ruta per un món millor

A ALIGOTS, conscients de la nostra responsabilitat i del nostre paper envers els socis, les sòcies, la societat, el nostre entorn proper i el planeta, iniciem un procés d’anàlisi i treball sobre la contribució del club i de les persones que en formem part a la sostenibilitat social, econòmica i ambiental, i ho fem alineant-nos amb l’Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible de la ONU.

Què és l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible?

L’Agenda 2030 és un full de ruta creat per l’ONU que pretén actuar en benefici de tothom i contribuir a un mon millor. Es compromet a no deixar ningú enrere amb l’objectiu de tractar els grans reptes globals, des de la lluita contra la pobresa o el canvi climàtic fins a l’educació, la salut, la igualtat de gènere, la pau o les ciutats sostenibles.

Què son els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS)?

Els ODS són disset objectius de caràcter ambiental, social i econòmic que guien la implementació de l’Agenda 2030.

Són objectius globals i universals, però s’han d’assolir amb la suma de les accions locals.

Quin paper juguen les entitats en l’Agenda 2030?

Tots els ODS tenen fites que apel·len directament a les responsabilitats de tots els agents de la societat: administracions, entitats, centres educatius, empreses, ciutadania…

Les entitats tenen un paper actiu i essencial per contribuir al desenvolupament sostenible social, econòmic i ambiental, integrant aquests ODS en la seva gestió i implicant el teixit associatiu i la ciutadania en el seu desplegament.

Aligots… Què podem fer per contribuir-hi?

Tota la societat està cridada a contribuir a l’Agenda 2030 i a l’assoliment dels seus objectius. Des del club i cadascú de nosaltres mitjançant petites actuacions en el nostre dia a dia podem contribuir a un món millor.

Concretament a Aligots iniciarem un procés d’anàlisi amb l’objectiu de valorar en primer lloc de quina manera estem ara contribuint als ODS, i en segon lloc de quina manera hi podríem contribuir amb major mesura.

Es tracta d’un procés intern que implicarà a la junta, però també a tots els socis i sòcies que hi vulguin participar.

No vol ser només un procés d’anàlisi, sinó també un procés d’aprenentatge i presa de consciència per totes aquelles persones que formen part del club.

Fonamentació

L’International Orienteering Federation (IOF). Ha declarat (01-2020) la sostenibilitat com un dels seus tres valors bàsics. En coherència amb els seus valors, reconeix i pretén contribuir a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030. Com a mesura per a mitigar el canvi climàtic es compromet a minimitzar la petjada de carboni de l’orientació i promoure iniciatives per reduir les emissions de GEH per part dels seus professionals i del públic. Política de sostenibilitat: enllaç.

La ONU. Al document “El paper de l’esport en la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible” es posa en evidència la contribució de l’esport als ODS 3, 4, 5, 11, 16 i 17. enllaç.

I destaca entre d’altres:

  • “L’esport és un altre important facilitador el desenvolupament sostenible. Reconeixem que l’esport contribueix cada vegada més a fer realitat el desenvolupament i la pau promovent la tolerància i el respecte, i que dóna suport també a l’empoderament de les dones i els joves, les persones i les comunitats, així com els objectius en matèria de salut , educació i inclusió social”.
  • La participació regular en activitats esportives i físiques genera diversos beneficis socials i per a la salut. No només té una incidència directa en la forma física, sinó que també inculca opcions d’estils de vida saludables als nens i els joves, ajudant-los a estar actius i lluitar contra les malalties no transmissibles. (…) l’exercici físic pot estimular una salut mental i un desenvolupament cognitiu positius. S’ha vinculat l’exercici a la millora de l’autoestima i la confiança en un mateix, així com a la generació d’efectes positius per a les persones que pateixen depressió i ansietat.
  • L’esport contribueix al benestar independentment de l’edat, el gènere o l’ètnia. Tots gaudeixen d’ell i el seu abast és inigualable (ODS 3).
  • Els nens i els joves es beneficien enormement de l’activitat física. Les activitats físiques i l’esport, combinats amb el pla d’estudis, són necessaris per a una educació completa (ODS 4) Al participar en activitats esportives i físiques amb l’escola, els estudiants estan exposats a valors esportius fonamentals, entre ells el treball en equip, el joc net, el respecte de les normes i dels altres, la cooperació, la disciplina i la tolerància.
  • L’esport en la seva forma més bàsica fomenta la participació equilibrada i té la capacitat de promoure la igualtat de gènere (ODS 5): Mitjançant l’esport i l’activitat física, es pot donar poder a les dones i les nenes, que a més poden beneficiar-se del seu efecte positiu sobre l’estat de salut i psicosocial.
  • La participació femenina en l’esport també qüestiona els estereotips i papers socials que s’associen comunament a la dona. L’esport pot ajudar a les dones i les nenes a demostrar a la societat el seu talent i els seus èxits a posar l’accent en les seves aptituds i capacitats. Això al seu torn millora l’autoestima i la confiança en un mateix de les dones participants. L’esport també ofereix oportunitats d’interacció social i amistat, que poden sensibilitzar els seus homòlegs masculins sobre els papers assignats al gènere i transmetre beneficis socials i psicològics a persones i grups.
  • L’esport contribueix a fer més inclusives les ciutats i comunitats (ODS 11). L’esport pot fomentar el desenvolupament social canviant les percepcions sobre les persones amb discapacitat i brindant a aquestes persones l’oportunitat de participar en l’esport tot i els considerables obstacles.
  • L’esport pot utilitzar-se com a eina vàlida per a la prevenció dels conflictes i la promoció de la pau duradora, ja que tant l’esport com la seva universalitat tenen la capacitat de transcendir cultures (ODS 16).

La ONU. A la Declaració de l’Agenda 2030 per a un Desenvolupament Sostenible es reconeix el paper de l’esport en el progrés social: “L’esport és també un facilitador important del desenvolupament sostenible. Reconeixem la creixent contribució de l’esport al desenvolupament i a la pau pel que fa a seva promoció de la tolerància i el respecte i el que aporta a l’apoderament de les dones i els joves, tant a nivell individual com comunitari, així com a la salut, l’educació i la inclusió social”.

La Generalitat de Catalunya. A la memòria del Pla nacional per a la implementació de l’Agenda 2030 a Catalunya l’esport es recull a les fites 105 (3.4), 120 (3.5), 208 (4.5) i 227 (4.7). (Annex 1) (enllaç).

 

ANNEX 1. Cites sobre l’esport a la Memòria del Pla nacional per a la implementació de l’Agenda 2030 a Catalunya.

ODS 3. Salut i benestar. Fita. 3.4. Per a 2030, reduir en un terç la mortalitat prematura per malalties no transmissibles, mitjançant la prevenció i el tractament, així com promoure la salut mental i el benestar.

105. Reduir la taxa de sedentarisme per sota del 25% de la població, incloent la perspectiva de gènere en la promoció de l’activitat física, el disseny i/o construcció d’equipaments esportius, evitant estereotips de gènere.

ODS 3. Salut i benestar. Fita 3.5. Enfortir la prevenció i el tractament dels trastorns per l’abús de substàncies additives, inclosos l’ús indegut d’estupefaents i el consum nociu d’alcohol.

120. Potenciar l’activitat físico-esportiva per a la població juvenil de barris amb complexitat social, com a instrument de prevenció del consum de drogues.

ODS 4. Educació de qualitat. Fita 4.5. Per a 2030, eliminar les disparitats de gènere en l’educació i garantir l’accés en condicions d’igualtat de les persones vulnerables, incloses les persones amb discapacitat, els pobles indígenes i els nens i nenes en situacions de vulnerabilitat, a tots els nivells de l’ensenyament i la formació professional.

208. Potenciar l’activitat físico-esportiva per a la població escolar de centres educatius amb complexitat elevada.

ODS 4. Educació de qualitat. Fita 4.7. Per a 2030, garantir que tot l’alumnat adquireixi els coneixements teòrics i pràctics necessaris per a promoure el desenvolupament sostenible, a través, entre d’altres, de l’educació per al desenvolupament sostenible i l’adopció d’estils de vida sostenibles, els drets humans, la igualtat de gènere, la promoció d’una cultura de pau i no-violència, la ciutadania mundial i la valoració de la diversitat cultural i de la contribució de la cultura al desenvolupament sostenible.

227. Obrir els centres educatius més enllà de l’horari lectiu, oferint al veïnat un espai de cohesió social, d’activitats esportives, culturals o artístics.

més sobre Agenda 2030

- Anunci -

No et perdis

El temps

Girona, ES
boira
14.5 ° C
19 °
11.8 °
94 %
0.5kmh
20 %
Sat
22 °
Sun
22 °
Mon
23 °
Tue
24 °
Wed
19 °